Käytännön Maamiehen vuoden 2018 ensimmäisessä julkaisussa on kirjoitus OPAL-Life-hankkeen puitteissa kehitetystä PeltoOptimi-työkalusta. Lehti haastatteli tutkimusprofessori Pirjo Peltonen-Sainiota, joka vastaa pellon käytön optimointiin tarkoitetun työnkalun kehittämisestä. Lue juttu kokonaisuudessaan täältä.
Lainauksia Käytännön Maamies -lehden artikkelista:
”Pellon käyttöä ei optimoida läheskään riittävästi, jolloin tuotanto ei ole myöskään tehokasta. ”Suomessa keskiarvoistetaan liikaa”, Peltonen-Sainio puuskahtaa.”
”Peltonen-Sainio on seurannut työnsä puolesta millaisia keinoja Euroopassa käytetään tuotannon tehostamiseksi ja pellon käytön optimoimiseksi, mutta ne eivät sovellu suoraan Suomeen. ”Täytyi ryhtyä kehittämään omaa työkalua”.”
”Peltojen pisteytys tapahtuu neljän lohkon perusominaisuuden pohjalta: koko, etäisyys, muoto ja kaltevuus, sekä tuotantokyvyn, vesistön läheisyyden ja maalajin mukaan. Myös logistiset edut huomioidaan. Ominaisuudet eivät ole yhteismitallisia, vaan viljelijät kokevat ominaisuuksia eri tavoin tärkeäksi. Siksi niille on annettu kertoimia.”
PeltoOptimin pisteytyksen perusteella peltolohkot saavat luokittelevan liikennevalovärityksen.
”Jokainen pisteytyskierros näkyy työkalussa erikseen. Tilan pellot näkyvät karttapalvelussa eri värisinä. Kolmen pisteytyskierroksen aikana värit voivat muuttua. Jokainen luokka merkataan liikennevaloväreillä. Vihreä on paras, kirkkaanpunainen on heikko, keltainen jotain siltä väliltä ja tummanpunainen heikoin luokka. Keltaista, epävarmuutta kuvaavaa väriä, ei ole lopullisessa tuloksessa mukana.
Ohjelmaa testanneille pilottitiloille on tullut yllätyksenä, että niin moni lohkoista on vihreitä, eli kestävästi tehostettavia. Tämä johtuu Peltonen-Sainion mukaan siitä, että raja-arvot eri maankäyttöluokille on asetettu maltillisesti ensitestaamisen yhteydessä. Toisaalta moni pilottitila on pyrkinyt pitämään huolta maan kasvukunnosta.”
Pilottitilojen viljelijät ja tutkijat tarkastelevat PeltoOptimin tuottamia pisteytyksiä peltolohkoille Tampereella 11.12.2017.